![]() |
| Laukaan avovankilan elinkaari on tullut tiensä päähän. Valtio haluaa keskittää vankilat kasvukeskuksiin. Siksi avovankilalle etsitään uutta paikkaa Jyväskylästä. |
Tourulan
avovankilahankkeen kaltaista NIMBY-ilmiötä (”ei minun takapihalleni”) ei ole
valtuustokauden aikana nähty. Aiheeseen liittyvät kaupunkipelot ja niiden
käsittely mediassa synnyttävät uutta pelkoa. Vankilakeskusteluun on liittynyt
myös paljon sellaisia näkökulmia, joihin kansalaiset toivoisivat ratkaisuja,
mutta joihin esimerkiksi kaupunkirakennelautakunnalla ei ole toimivaltaa.
Kun
kysymykset jäävät vaille vastauksia, se turhauttaa kansaa. Jos kuntapoliitikot
esiintyisivät julkisuudessa enemmän, auttaisiko se luomaan avoimemman
toimintakulttuurin? Kansalaisten tulisi saada äänelleen oikeusturvaa ja mahdollisuus
antaa palautetta muutoinkin kuin neljän vuoden välein uurnilla. Vankilahanke
osoittaa, että tarvetta keskusteluun kansalaisten ja poliitikkojen välillä on.
Vuoden
2013 aikana mediasta saatoimme lukea, kuinka avovankilaa suunniteltiin
siirrettäväksi Vaajakoskelle. Maakuntalehden Lyhyt-palsta täyttyi vankilaa
vastustavista kommenteista. Saattoipa jollekin muodostua niiden perusteella
kuva, että alueen asukkaat ottivat mediasodan avulla torjuntavoiton valtion
hankkeesta. Aikeet vaihtuivat Tourulan avovankilaksi myöhemmin. Syynä ei
suinkaan ollut vaajakoskelaisten kova taisto vaan valtion muuttuneet
strategiset suunnitelmat ja sopeutustoimet.
Vankilan
sijoittamista Vaajakoskelle harkittiin vielä vuoden 2013 aikana. Oikeusministeriö
päätti kuitenkin vuoden lopulla, ettei kuluvan hallituskauden aikana enää
lakkauteta vankiloita. Vuoden 2014 aikana Rikosseuraamusvirastossa päivitettiin
vuosille 2015-2018 toimitilavisio, jonka tuli noudattaa vuoden 2014
kehyspäätöksen säästövelvoitteita. Sitten tulivat kevään 2015 eduskuntavaalit
ja oikeusministerin salkku vaihtui rkp:lta perussuomalaisille. Uusi
oikeusministeri Lindström päätti, että osana Rikosseuraamusviraston
toimitilojenmäärän supistamista Laukaan vankilan ja Jyväskylän toimiston
vuokrasopimukset irtisanottaisiin. Näin syntyi päätös Laukaan avovankilan ja Jyväskylän
RiSe:n toimistojen yhdistämisestä. Enää puuttuivat vain uudet toimitilat. Koska
uuden linjauksen mukaan vankiloita ryhdyttiin keskittämään kasvukeskuksiin,
katseet kääntyivät Jyväskylään.
Kun
valtio edellytti uusien toimitilojensa kilpailuttamista, Senaatti-kiinteistöt
kilpailutti avovankilan tilahankkeen julkisena hankintana keväällä 2015.
Tarjouksen jätti vain Jykes Kiinteistöt Oy, joka ei enää tarjonnut Vaajakosken
Kanavahovia, vaan nyt kyseessä olevaa Ramoninkadun tonttia. Näin Vaajakosken
vaihtoehto hautautui lopullisesti.
Kuten
olemme vuodenvaihteen molemmin puolin saaneet nähdä, avovankilasta näyttää
tulleen kuntapolitiikan ja kansalaiskeskustelun pingispallo. Jyväskylän
keskustan asukkaat haluaisivat palauttaa vankilan vaajakoskelaisille tai
vaikkapa Keuruun Haapamäelle. Suunniteltiinpa vankilaa minne tahansa, aina
löytyy niitä, jotka eivät avovankilaa takapihalleen halua. Se on tietysti
luonnollista ja hyvin ymmärrettävää. Kansalaisten voi olla kuitenkin vaikea
ymmärtää tai hahmottaa kaavapäätökseen liittyviä toimivaltasuhteita. Halusipa
kansa siirtää avovankilaa minne tahansa, kaupunkirakennelautakunnan toimivalta
ei siihen riitä.
Kaavamuutosta
on haettu Ramoninkadun tontille. Kaupunkirakennelautakunta ratkaisee vain sen kysymyksen,
hyväksykö vai hylkääkö se asemakaavamuutoksen. Lautakunta ei voi kuitenkaan
ottaa kantaa muihin kansalaisten toivomiin tontteihin, sillä sellaisia ei ole
haettu. Näin ollen muiden tonttivaihtoehtojen
pohdinta tässä vaiheessa ei ole mielekästä. Etenemme asia kerrallaan.
Tourulan
avovankilan kaavamuutos on ehtinyt jo ehdotusvaiheeseen. Se alkaa olla
kaavaprosessin loppuvaiheessa. Kansalaiset saivat jättää muistutuksia kaavaan
liittyen 2.1.2017 saakka. Muistutukset ovat tällä hetkellä virkamiesten
valmisteltavana. Kaupunkirakennelautakunta saa ne käsiteltäväkseen helmikuun
kokouksessaan. Jos lautakunta edelleen hyväksyy kaavamuutoksen, kuten se on
luonnos – ja ehdotusvaiheissa jo tehnyt, kaavamuutos siirtyy
kaupunginhallituksen käsiteltäväksi. Jos se saa hyväksynnän sielläkin,
valtuusto käsittelee sen maaliskuun kokouksessaan.
Arvaukseni
on, että ilman äänestystä emme selviä. Eikä tarvitsekaan. Asemakaavat ovat
niitä harvoja asioita, joista Jyväskylässä päättää vielä valtuusto.
Elinympäristöä koskevat asiat ovat niin tärkeitä, että mielelläni suon asiassa
valtuustolle – ja kansanvallalle – viimeisen sanan.
Kirjoittaja
on Kokoomuksen Naisten Liiton varapuheenjohtaja ja kaupunkirakennelautakunnan
jäsen. www.marjopakka.fi

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti