Palokan senioritalo kohoaa aivan vanhan keskustan ydinkorttelin viereen. Kortteli sisältää niin omistusasuntoja kuin vuokra-asuntojakin. Talojen yhteyteen sijoittuu myös hoivapalveluja. Kaupungin kaavoitusohjelmassa 2016-2018 on suunniteltu senioriasumista myös Vaajakoskelle. Kuva: Marjo Pakka.
Vuosi 2016 on lopuillaan.
Lajinsa viimeisen maalaiskunnan sulautumisesta keskuskaupunkiin tulee
kuluneeksi seitsemän vuotta. Kuntaliitoksessa Jyväskylä sai valtavat
maa-alueet, mikä on mahdollistanut kaupungin nopean väestömäärän kasvun. Jotta
vetovoimaan on kyetty vastaamaan, on se vaatinut resursseja ja ripeää
kaavoitusta. Jyväskylä kasvaa etelään, pohjoiseen ja itään. Vanhan maalaiskunnan
keskustaajamista eniten on voittanut Palokka. Tikkakosken väestöennuste on
hiipuva. Mutta miten onkaan käynyt Vaajakosken?
Kaupunkirakenteellisesti
Vaajakosken sijainti on ihanteellinen. Idästä päin saavuttaessa se on ensimmäinen
merkki Jyväskylään saapumisesta. Jääkausi on kuitenkin jättänyt Vaajakoskelle
omat haasteensa. Taajama on jouduttu toteuttamaan harjujen kainaloon ja mäkinen
maasto on hankaloittanut tiestön ja yhteyksien rakentamista kylien välillä.
Oman rasitteensa on tuonut myös maankäytön historia. SOK omisti laajat
maa-alueet ja piti niitä hallussaan. Monopoliasemastaan se kykeni säätelemään
maankäyttöä. Nihkeä myyntipolitiikka johti lopulta Vaajakosken keskustan
hitaaseen kehittymiseen, sillä aina 1980-luvulle saakka maalaiskunta kaavoitti
vain niitä maa-alueita, jotka se itse omisti. Asuinalueiden kaavoitus perustui
1960-luvulta lähtien pääasiassa vanhan Vaajakoskentien varteen, kunnes
1970-luvulla moottoritie jakoi Jyskän kahtia ja pirstoi Vaajakosken aluetta
entisestään.
Haasteet eivät ole helpottaneet
2010-luvullakaan. Vaajakosken kehittämisen keskeinen kysymys on sen keskustan
sijainti. Ns. ”vanhan keskustan” korttelirakenne on epäselvä. Perinteisen torin
puuttuminen lisää vaikutelmaa, että ydinkeskustan sijaintia on ollut vaikea
mieltää. Kun vanha S-Market purettiin ja se siirtyi alas, lähemmäksi radan
vartta, kauppakeskustan rakenne hajosi lopullisesti. Tilanne lienee
toivottavasti vain väliaikainen, sillä kaupungin kaavoituskatsaus 2016-2018
osoittaa, että Vaajakosken kaupunkirakenteen eheyttämiseksi on lukuisia
suunnitelmia vireillä.
Keskeisimpiä hankkeita vanhan
ydinkeskustan kehittämiseksi ovat Savonmäentie 1 ja 3 kaavat. Tavoitteena on
kehittää kiinteistöjä ja asumista arkkitehtuurikilpailun voittaneen työn
mukaisesti. Ydinkeskustaan odotetaan myös uutta K-Marketia. Kaavan yhteyteen on
suunniteltu senioriasumista. Harjutien ympäristöön kaavaillaan asuin – ja
palvelurakentamista.
Vaajakosken keskustan
kehittyminen pitkällä tähtäimellä linkittyy Valtatie 4:n suunnitelmiin. Tie rakennetaan Kanavuoren
ja Haapalahden välille ja se kulkee Varassaaren kautta. Nykyinen valtatie
ohjautuu vanhan ydinkeskustan tuntumaan ja liikenne pakkautuu Vaajakosken
liikenneympyrään aiheuttaen ruuhka-aikoina vaikean pullonkaulan. Toteutuessaan
suunnitelma muodostaa yhtenäisen valtatien ja jättää tilaa Vaajakosken sisäisen
liikenteen kehittämiselle, asuntokaavoitukselle ja liike-elämän
mahdollisuuksille. Tulevaisuudessa näemme kaupunkirakenteellisesti
yhtenäisemmän Vaajakosken, jossa julkiset palvelut ja elinkeinoelämä tukevat
toisiaan.
Haasteistaan huolimatta
Vaajakoski on pärjännyt kaavoituskisassa hyvin. Itä on yksi Jyväskylän pääkasvuilmansuunnista,
mikä näkyy runsaana omakotikaavoituksena. Vaajakoski houkuttelee perheitä.
Palvelutarpeen lisääntyessä myös keskeneräisten kaavoitushankkeiden
aloittaminen ja loppuun saattaminen olisi hoidettava kuntoon. Lähestyvissä
kuntavaaleissa sopiikin odottaa, että vaajakoskelaiset ehdokkaat tuntevat
alueensa kaavoitustilanteen. Investointi – ja kaavoitusohjelmassa on paljon puolustettavaa.
Marjo Pakka
Kirjoittaja on Kokoomuksen
Naisten Liiton varapuheenjohtaja, Kokoomuksen valtuustoryhmän ja kaupunkirakennelautakunnan
jäsen. marjo.pakka@jkl.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti